Τὸν μέγαν Οὑμανιστὴν Θωμᾶν Ἰνγκιράμι (Tommaso Inghirami 1470-1516), ὁ
Ῥαφαὴλ ἱστόρησεν ὡς κισσοστεφῆ «Ἐπίκουρον» εἰς τὴν περίφημον «Σχολὴν τῶν
Ἀθηνῶν», ἀλλὰ καὶ εἰς μίαν ἄκρως ῥεαλιστικὴν προσωπογραφίαν, εἰς τὴν
ὁποίαν ὁ στραβισμὸς τοῦ σοφοῦ ἀνδρὸς δὲν κρύπτεται, οὔτε καλλωπίζεται,
ὅπως κάμνωμεν σήμερον εἰς τὴν ἐποχὴν τῶν φώτων, τῆς εὐθύτητος καὶ τῆς
εἰλικρινείας...
Ὁ στραβισμὸς τοῦ Ἰνγκιράμι δύναται, πέραν τῆς δυσμορφίας, νὰ «συλληφθῇ»
ἐν μιᾷ κάποιᾳ ἀλληγορηκότητι καὶ ὡς ἔνας τρόπος ὄψεως τῶν πραγμάτων,
διάφορος ἐκείνου τοῦ γνωστοῦ, τοῦ καθ᾿ ἡμᾶς προσηλωτικοῦ ἐπὶ τοῦ
ἀντικειμένου, ὡς ὁ ἀπερισπάστου προσοχῆς παρωπιδοφόρος ἡμίονος.
Καὶ τοῦτο ἐπειδὴ πάντοτε ἐφρόνουν ὅτι, τόσον ἡ «παρατήρησις τῶν
φαινομένων», ὅσον καὶ ἡ «κάθοδος εἰς τὸ βάθος τῆς συνειδήσεως» κρύπτουν
παγίδας τινάς.
Εἰς μὲν τὴν «παρατήρησιν» ὁ παρατηρῶν ἐνδέχεται ἐν τῇ σεβαστῇ
προσπαθείᾳ του ὅπως «ἐξηγήσῃ» τὰ φαινόμενα, νὰ παραμείνῃ ἰσόβιος
παρατηρητὴς αὐτῶν, ὁ δὲ «κατερχόμενος», ἐν τῇ εὐγενεστάτῃ ἀποπείρᾳ του
ὅπως καλλιεργήσῃ τὸ περιλάλητον «Γνῶθι σεαυτόν», ἐνδέχεται νὰ βυθισθῇ
εἰς τὴν ἄβυσσον τοῦ ὀμφαλοῦ του.
Τετάρτη 21 Απριλίου 2021
Σκέψεις ἐπὶ μιᾶς προσωπογραφίας, τοῦ Ῥαφαήλ.
...οἱ πυτίροις συμμειγνύμενοι ὀρνιθόβρωτοι κατασταθήσονται...
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου